Overslaan naar inhoud

Algemene voorwaarden

- Moscou by Danny Horseele -


1. Contactgegevens

BV DPAMVS onder handelsnaam MOSCOU BY DANNY HORSEELE


​Oefenpleinstraat 3, 9050 Gentbrugge

e-mailadres: info@restaurantmoscou.be

​KBO-nummer: 1020.759.605



2. Definities


Klant: Elke natuurlijke persoon of onderneming die gebruik maakt van diensten, reservering maakt of goederen aankoopt bij MOSCOU BY DANNY HORSEELE, al dan niet voor de daadwerkelijke begunstigde(n) ervan.


Restaurant: het Restaurant gelegen te Oefenpleinstraat 3, 9050 Gentbrugge, gekend onder de naam “Moscou by Danny Horseele”


Voorwaarden: alle hieronder vermelde bepalingen, inclusief het Privacy & Cookiebeleid zoals vermeld op de website, die hier integraal deel van uitmaken.


Applicaties: elke online applicatie ontwikkeld en beheerd door derde partijen die de Klant via de website kan gebruiken, zoals de online reserveringmodule “Odoo”, maar niet beperkt daartoe.


Situaties van overmacht: elke buitengewone, onvoorzienbare omstandigheid waardoor het voor het Restaurant/de Klant onmogelijk is om een verbintenis tijdelijk of definitief uit te voeren zonder dat het mogelijk is deze omstandigheid aan het Restaurant/de Klant toe te rekenen.



3. Toepassingsgebied


3.1 De Voorwaarden gelden voor elke overeenkomst tussen het Restaurant en de Klant, ongeacht of zij ter plaatse in het Restaurant werd afgesloten dan wel via een verkoop op afstand (ongeacht of dit via de website, per telefoon of e-mail is).


3.2 De Voorwaarden hebben steeds voorrang op de Voorwaarden van de Klant, zelfs indien deze zouden bepalen dat zij als enige gelden.


3.3 Een afwijking van (een gedeelte van) de Voorwaarden is slechts geldig indien zij schriftelijk door het Restaurant aanvaard is. Dergelijke afwijkingen laten de toepasselijkheid van de overige bepalingen van de Voorwaarden onverlet en gelden uitsluitend voor de overeenkomst waarvoor de afwijking uitdrukkelijk schriftelijk aanvaard is.



4. Ontstaan van de overeenkomst


4.1 Reservaties kunnen zowel in het Restaurant, telefonisch als via de website worden gemaakt.


Het Restaurant behoudt zich het recht voor om reserveringen te weigeren (bv. indien het restaurant op de gewenste datum volzet is, de aanvraag afkomstig is van een frauduleus lijkend profiel of van een Klant waarmee het Restaurant een geschil heeft).


4.2 De overeenkomst komt pas definitief tot stand nadat er naar de Klant een elektronische bevestiging van de reservatie werd verstuurd.


Voor groepen vanaf 8 personen zal de overeenkomst pas definitief tot stand komen nadat er een elektronische bevestiging verstuurd werd én het voorschot cf. artikel 6  werd betaald.


4.3 Voor reserveringen en bestellingen die niet via de website verlopen, wordt tezamen met de elektronische bevestiging een kopie van de algemene Voorwaarden verstuurd via een aanklikbare link of bijlage.


4.4 De totstandkoming van de overeenkomst impliceert dat de Klant onherroepelijk de Voorwaarden incl. het herroepings- en annulatiebeleid van het Restaurant aanvaardt.



5. Prijsweergave


5.1 Prijzen die het Restaurant aan de Klant meedeelt en/of op de website vermeldt, zijn steeds in euro en inclusief btw en wettelijke taksen, tenzij expliciet anders vermeld. Eventuele tijdelijke aanbiedingen en promoties worden duidelijk en afzonderlijk weergegeven.


De Klant bevestigt ervan op de hoogte te zijn dat het Restaurant met verse ingrediënten werkt waardoor zij afhankelijk is van externe leveranciers en zij bijgevolg gerechtigd is om de prijzen zoals eerder meegedeeld/vermeld op de website eenzijdig te wijzigen in functie van de dagprijs van de ingrediënten.


De Klant zal nooit een korting kunnen claimen op basis van een eventueel prijsverschil tussen de prijs die op de menukaart wordt vermeld en de prijs zoals eerder meegedeeld/vermeld op de website.


5.2 Alle aanbiedingen gelden zolang de voorraad strekt.


De Klant bevestigt ervan op de hoogte te zijn dat het Restaurant met verse ingrediënten werkt waardoor zij afhankelijk is van externe leveranciers en bijgevolg niet aansprakelijk kan worden gesteld voor het al dan niet beschikbaar zijn van producten of ingrediënten.


Wanneer producten, ingrediënten of menu-opties niet beschikbaar zijn, stelt het Restaurant de Klant een gelijkwaardig alternatief voor. De Klant zal in dat geval niet gerechtigd zijn op een korting.


5.3 De menuprijzen die op de website worden weergegeven, bevatten geen drankconsumpties. Tenzij dit uitdrukkelijk anders op de website wordt vermeld, zullen de drankconsumpties dus steeds afzonderlijk worden aangerekend. Hetzelfde geldt voor bijzondere opties die door de Klant worden gevraagd.



6. Voorschot


6.1 De Klant aanvaardt dat het Restaurant vanaf een reservatie van 8 personen een voorschotbetaling zal vragen waarvan het Restaurant het bedrag eenzijdig zal begroten op basis van de grootte van de groep.


6.2 Nadat de Klant telefonisch, per e-mail of in het Restaurant heeft gereserveerd, zal het Restaurant de Klant een e-mail sturen met vermelding van het te betalen voorschot en de betalingsmodaliteiten.


6.3 Indien het voorschot niet binnen de opgegeven termijn werd ontvangen, heeft het Restaurant het recht de overeenkomst eenzijdig te ontbinden zonder de Klant enige vorm van schadevergoeding verschuldigd te zijn.


De Klant zal in dat geval evenmin een schadevergoeding verschuldigd zijn.


6.4 Van zodra het voorschot werd betaald, komt de overeenkomst definitief tot stand en geldt het annulatiebeleid zoals voorzien in artikel 7.


6.5 Het betaalde voorschot zal op de dag van het Restaurantbezoek in mindering  worden gebracht van het totaal verschuldigde totaalbedrag bij einde van het Restaurantbezoek.



7. Herroepingsrecht, annulatiebeleid & wijziging van de reservatie


7.1 Indien de reservatie via de website, per e-mail of per telefoon werd geplaatst, heeft de Klant het recht de reservatie binnen de 14 dagen na het plaatsen ervan kosteloos te annuleren.


7.2 Indien de Klant een reservatie wenst te annuleren of te wijzigen, dient dit te gebeuren via:

  • de aanklikbare link in de bevestigings-email die de Klant via de online reservatie-applicatie heeft ontvangen of
  • via e-mail of telefonisch waarna het Restaurant de annulatie via e-mail bevestigt.

Annulaties of reservatiewijzigingen via andere kanalen worden niet beantwoord of aanvaard.


7.3 De verwerking van annuleringen/wijzigingen gebeurt enkel van dinsdag tot vrijdag tijdens de openingsuren en niet tijdens sluitingsperiodes.


Als een kosteloze annulatie of wijziging wordt goedgekeurd, zal de Klant daar een elektronische bevestiging van ontvangen.


7.4 In geval van een no-show zal de Klant een forfaitaire schadevergoeding van 150,00 euro per persoon verschuldigd zijn aan het Restaurant.


7.5 Reservaties voor een kleinere groep dan 8 personen moeten ten laatste 48u vóór het geplande Restaurantbezoek geannuleerd worden, behoudens in geval van overmacht.


Met uitzondering van situaties van overmacht en tenzij het Restaurant en de Klant in onderling akkoord overeenkomen om de reservatie naar een ander tijdstip te verplaatsen, zal een laattijdige annulering als no-show beschouwd worden en zal hiervoor aan het Restaurant een forfaitaire schadevergoeding van 150,00 euro per persoon verschuldigd zijn.


Een gelijkaardige vergoeding is door het Restaurant verschuldigd wanneer zij de reservatie later dan 48u vóór het geplande Restaurantbezoek annuleert tenzij er sprake is van overmacht of het Restaurant en de Klant onderling overeenkomen om de reservatie naar een later tijdstip te verplaatsen.


Als de reservatie in onderling akkoord wordt verplaatst, zal de Klant daarvan een elektronische bevestiging ontvangen.


7.6 Wanneer de Klant een voorschot heeft betaald en de Klant de reservatie annuleert, is de terugbetaling van het voorschot afhankelijk van het tijdstip waarop de Klant annuleert en de grootte van de groep voor wie gereserveerd werd.


Behoudens in geval van situaties van overmacht of indien het Restaurant en de Klant in onderling akkoord overeenkomen om de reservatie naar een ander tijdstip te verplaatsen, is het Restaurant, in geval van een laattijdige annulatie, gerechtigd een forfaitaire schadevergoeding aan te rekenen die verrekend zal worden met het reeds betaalde  voorschot. De Klant zal hiervan verwittigd worden overeenkomstig artikel 9.2.


Het gebeurlijke saldo dat na verrekening van het voorschot en de schadevergoeding overblijft, zal worden terugbetaald op het rekeningnummer waarmee de Klant het voorschot betaald heeft. Op terugbetalingen van het voorschot zullen nooit interesten verschuldigd zijn.


o Voor groepen t.e.m. 7 personen:


- Volledige terugbetaling van het betaalde voorschot mits annulatie van meer dan 10 kalenderdagen vóór het geplande Restaurantbezoek

- Annulatievergoeding van 50 euro per persoon bij annulatie binnen de 10 kalenderdagen

- Annulatievergoeding van 100 euro per persoon bij annulatie binnen de 5 kalenderdagen

- Annulatievergoeding van 150 euro per persoon bij annulatie binnen de 24 uur

- Het volledige voorschotbedrag wordt als annulatievergoeding beschouwd in geval van een no-show


o Voor groepen vanaf 8 personen:


- Volledige terugbetaling mits annulatie van meer dan 30 kalenderdagen voor het geplande Restaurantbezoek

- 50% terugbetaling mits annulatie meer dan 10 kalenderdagen voor het geplande Restaurantbezoek

- Het volledige voorschotbedrag wordt als annulatievergoeding beschouwd bij annulatie binnen de 10 kalenderdagen voor het geplande Restaurantbezoek of in geval van een no-show


Met uitzondering van situaties van overmacht of indien het Restaurant en de Klant onderling overeenkomen om de reservatie naar een ander tijdstip te verplaatsen, zal het betaalde voorschot worden terugbetaald en zal afhankelijk van het tijdstip van de annulatie een gelijkaardige vergoeding verschuldigd zijn door het Restaurant wanneer zij de reservatie eenzijdig annuleert.


Als de reservatie in onderling akkoord wordt verplaatst, zal de Klant daarvan een elektronische bevestiging ontvangen.


7.7 Indien het Restaurant of de Klant eenzelfde reservatie meer dan 2 keer uitstelt, kan elke partij beslissen om de reservatie te annuleren. In dat geval geldt het annulatiebeleid zoals voorzien in de artikelen 7.4 en 7.5.



8. Kwaliteitsgarantie, erkenningen en klachten


8.1 Een overeenkomst met het Restaurant dient beschouwd te worden als een inspanningsverbintenis waarbij het Restaurant haar diensten naar best vermogen en volgens de gangbare praktijken in de sector uitvoert.


8.2 De foto’s van borden op de website zijn louter indicatief.


8.3 Het Restaurant houdt in de mate van het mogelijke rekening met allergieën en zwangerschap mits dit tijdig bij de reservatie of aan het zaalpersoneel wordt gemeld. De keuken kan evenwel niet garanderen dat de geserveerde maaltijden geen sporen bevat van de voeding waarvoor men aangeeft allergisch te zijn, aangezien de maaltijden in dezelfde keuken worden bereid.


Dergelijke menu-aanpassingen geven de Klant geen recht op korting.


8.4 Eventuele klachten dient de Klant zo snel mogelijk, en ten laatste binnen de 3 werkdagen na het Restaurantbezoek, schriftelijk aan het Restaurant te melden.



9. Aansprakelijkheid


9.1 Conform art. VI.83, 13° WER is het Restaurant enkel aansprakelijk voor schade ten gevolge van het niet-naleven van de aangegane verbintenis of veroorzaakt door een opzettelijke zware fout of bedrog door het Restaurant en/of haar aangestelde(n). De Klant dient dergelijke wanprestatie zo snel mogelijk en uiterlijk binnen de 14 dagen schriftelijk en gemotiveerd via aangetekende zending aan het Restaurant te melden.


9.2 Indien een der partijen de overeenkomst niet, slechts gedeeltelijk of incorrect uitvoert, verwittigt de partij die schade geleden heeft, de andere partij hiervan schriftelijk binnen de 14 kalenderdagen met opgave van reden en een inschatting van de geleden schade. Voor zover die aantoonbaar en gegrond blijkt, en in financiële waarde uit te drukken, wordt de schade tussen partijen gerestitueerd. In geen geval ontheft dergelijk voorval de Klant van de betaalplicht voor vorderingen die niet rechtstreeks op de schade betrekking hebben.


9.3 Het Restaurant is niet verantwoordelijk voor diefstal, verlies of schade aan persoonlijke bezittingen van de Klant tijdens diens Restaurantbezoek of diens eventuele gebruik van de parking of vestiaire.


9.4 Als de Klant diensten bestelt bij het Restaurant voor of in naam van een derde eindgebruiker, blijft het Restaurant slechts gehouden tot haar verplichtingen jegens de Klant. De Klant die de afspraak heeft gemaakt, is integraal gehouden tot naleving van de aangegane verbintenissen jegens het Restaurant en is verantwoordelijk voor het nakomen van de gemaakte afspraken en wettelijke verplichtingen jegens de eindgebruiker.



10. Parkeerreglement

10.1 De Klant en zijn eventuele genodigde(n) dienen te parkeren op de parkeerplaatsen die voor de restaurantbezoekers zijn voorbehouden en die daartoe aangeduid zijn.


10.2 Inritten en rijstroken moeten te allen tijde vrij blijven.


10.3 De Klant en zijn eventuele genodigde(n) zijn aansprakelijk voor de schade die zij aan of op de parking aanrichten.


10.4 Het Restaurant is niet aansprakelijk voor schade of diefstal aan/in de wagen van de Klant of zijn eventuele genodigde(n).



11. Betalings- en facturatievoorwaarden


11.1 Betalingen gebeuren:

  • online via debet- of kredietkaart wanneer er een voorschot dient te worden betaald (zie supra). Online betalingen worden steeds via een beveiligde SSL-verbinding overgemaakt aan de betaalprovider die alle betaalgegevens versleutelt. Vertrouwelijke betaalgegevens van de Klant worden niet opgeslagen door het Restaurant;
  • contant in het Restaurant, waarbij het bedrag van de contante betaling beperkt is tot het bedrag dat o.g.v. de Antiwitwaswetgeving is toegestaan;
  •  via debet- of kredietkaart of digitaal in het Restaurant

In de uitzonderlijke gevallen waarbij toch een betaling na levering of uitgestelde betaling zou worden toestaan, worden de betalingsvereisten gedetailleerd beschreven op de factuur. Dergelijke betalingen dienen te gebeuren via overschrijving op het KBC bankrekeningnummer IBAN: BE31 7350 7126 2955, op naam van het Restaurant met vermelding van het gevraagde betalingskenmerk.


11.2 Ondernemingen kunnen aan het einde van het restaurantbezoek steeds een factuur aanvragen. Deze zal op eenvoudig verzoek worden aangeleverd. 


11.3 De Klant dient het Restaurant onmiddellijk op de hoogte te brengen van elke situatie die een stipt betaling kan beïnvloeden, opschorten of verhinderen. De Klant bezorgt hierbij de nodige informatie en contactgegevens van eventuele betrokken derden.


11.4 Laattijdige betalingen door consumenten


Indien de Klant zijn schuld niet betaald heeft op de vervaldatum zal er een kosteloze ingebrekestelling worden verstuurd.


Na het verstrijken van een termijn van veertien kalenderdagen, die ingaat op de derde werkdag na verzending van de ingebrekestelling aan de consument, zal de Klant o.g.v. art. XIX.4 WER de volgende sommen verschuldigd zijn:


   1° de verwijlinteresten die niet hoger mogen zijn dan de interest tegen de referentie-interestvoet vermeerderd met acht procentpunten bedoeld in artikel 5, tweede lid, van de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties. Deze interesten worden berekend op de nog te betalen som, en;


2° een forfaitaire vergoeding, in zoverre ze uitdrukkelijk bepaald is, waarvan het bedrag niet hoger mag zijn dan:


a) 20 euro als het verschuldigde saldo lager dan of gelijk aan 150 euro is;

b) 30 euro vermeerderd met 10 % van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen 150,01 en 500 euro als het verschuldigde saldo tussen 150,01 en 500 euro is;

c) 65 euro vermeerderd met 5 % van het verschuldigde bedrag op de schijf boven 500 euro met een maximum van 2000 euro als het verschuldigde saldo hoger dan 500 euro is.


Als er een gerechtelijke invorderingsprocedure zou moeten worden opgestart, is de Klant ook betaling verschuldigd van de gerechtskosten.


11.5 Laattijdige betalingen door ondernemingen


Indien de Klant zijn schuld niet betaald heeft op de vervaldatum zal, vanaf de daarop volgende dag, van rechtswege en zonder ingebrekestelling, betaling van een interest tegen de interestvoet zoals bepaald in artikel 5 van de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties verschuldigd zijn.


Bij laattijdige of onvolledige betaling is er vanaf de vervaldatum, van rechtswege en zonder voorafgaande kennisgeving of ingebrekestelling een forfaitaire schadevergoeding opeisbaar over het verschuldigde bedrag. Dit schadebeding bedraagt 10% van de hoofdsom met een minimum van 50,00 euro, verhoogd met forfaitaire administratiekosten ten bedrage van 12,50 euro en nogmaals verhoogd met eventuele bank-, port- en/of transactiekosten (voor zover die van toepassing zijn) en de gerechtskosten indien er een gerechtelijke invorderingsprocedure zou moeten worden opgestart.



12. Intellectuele eigendom


12.1 Alle door het Restaurant gemaakte intellectuele werken ongeacht de vorm ervan, blijven eigendom van het Restaurant. Het is de Klant niet toegestaan om beeldmateriaal, recepten, teksten en soortgelijke intellectuele werken zelf of met behulp van derden te verspreiden, te kopiëren, openbaar te maken of op welke wijze ook te gebruiken zonder expliciete voorafgaande toestemming.


12.2 Indien het Restaurant informatie van partners, overheden of derde partijen aan de Klant overmaakt, is dat louter ter indicatieve titel zonder garantie op inhoudelijke correctheid.



13. Privacy en gegevensverwerking


13.1 Bij het maken van reserveringen via online applicaties wordt de Klant een expliciete klikactie gevraagd om de geldende privacy Voorwaarden van de betrokken applicatie te aanvaarden.


Door het plaatsen van een reservatie gaat de Klant er dus onverwijld mee akkoord dat het Restaurant zijn persoonsgegevens verwerkt.


13.2 Het Restaurant zal de persoonsgegevens verwerken volgens de richtlijnen van de Verordening Gegevensbescherming (AVG).


13.3 De Klant heeft kosteloos recht op inzage, correctie en verwijdering van persoonsgegevens mits voorlegging van een geldig identiteitsbewijs via een schriftelijke, gedateerde en ondertekende aanvraag. De Klant kan zich ook kosteloos verzetten tegen het gebruik van diens gegevens voor promotionele doeleinden.



14. Toepasselijk recht en bevoegdheid


14.1 Enkel het Belgisch recht is van toepassing


14.2 Bij eventuele betwistingen zijn uitsluitend het vredegerecht van het 5de kanton van Gent en de gerechten van het arrondissement Gent bevoegd.